Zpravodajství pro sebevědomé zaměstnance a firemní kulturu

Aktuálně

Odborový svaz dopravy vyhlásil stávkovou pohotovost

 Nízké mzdy vyhnaly od volantu tisíce řidičů

Odborový svaz dopravy (OSD) vyhlásil stávkovou pohotovost kvůli nízkým mzdám řidičů autobusů. Pokud se podmínky šoférů řídících linkové autobusy nezlepší, jsou odbory ochotné přijít s ostřejší podobou protestu včetně stávky. Na dnešní tiskové konferenci to dnes řekl předseda OSD Luboš Pomajbík. Poukázal na to, že krajské zakázky na provoz autobusových linek vyhrávají firmy, které cenu přepravy snižují na úkor mezd řidičů. Protest platí do odvolání.

 OSD trvale usiluje o zlepšení mzdových, pracovních a sociálních podmínek zaměstnanců v dopravě a vyhlášení stávkové pohotovosti věcně navazuje na memoranda odborových organizací Jablonecká výzva, Chrudimská výzva a Zlínská výzva, jako spontánních projevů nespokojenosti zaměstnanců v silniční dopravě osob i nákladu. 

"Řidič stráví na pracovišti i více než 300 hodin měsíčně při 72 až 85 korunách hrubého na hodinu. Více peněz dostávají i brigádníci v supermarketu, když vykládají ovoce do regálů. Počet přesčasových hodin, které řidiči slouží mimo jiné i proto, že je šoférů na trhu nedostatek, může s sebou nést zvýšené riziko nehod,“ řekl Pomajbík.
Za současných nerovných, dumpingových podmínek je pro odborový svaz nepřijatelné, aby se firmy, které zajišťují dopravní obslužnost jako veřejnou službu, zúčastňovaly výběrových řízení, kdy rozhodujícím kritériem je nejnižší nabízená cena. Především krajské úřady stanovují jízdní řády a vyhlašují výběrová řízení s důrazem na co nejnižší nabídkovou cenu. „Je potom zcela zřejmé, že při srovnatelných ostatních nákladech dopravních firem je jedinou možností, jak dosáhnout nejnižší ceny, ušetřit co nejvíce na mzdových nákladech. Proto ve výběrových řízeních uspějí firmy, kde jsou nejnižší mzdy. Smlouvy mezi firmami a zadavatelem znemožňují i vedení sociálního dialogu a vyjednávání ve firmách o mzdových podmínkách v kolektivních smlouvách,“ vysvětlil předseda Luboš Pomajbík.  
Na podporu nároků řidičů na stanovení minimální mzdy v krajských výběrových řízeních na provoz autobusových linech jsou odbory ochotné využít všech důraznějších forem protestu. Podle Pomajbíka může jít například o lokální stávku, která by ale mohla přerůst v rozsáhlejší formu protestu. Odbory by podle něj nevyhlašovaly stávkovou pohotovost, pokud by si nebyly jisté, že jsou schopné přistoupit i k těmto důraznějším akcím. Zároveň ale uvedl, že OSD preferuje řešení situace dohodou.
„Dalším problémem je skutečnost, že smlouvy na jednotlivá spojení se uzavírají na dobu pěti i deseti let. Cena práce řidičů je tak zafixovaná a není prostor ji v tomto období zvyšovat. Přestože není možné na takto dlouho dobu zafixovat ceny paliv nebo technologií, ceny mezd nyní zafixovat lze. Jejich výše navíc nestačí, aby se šoféři mohli slušně uživit,“ doplnil předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula.  Problematiku mezd řidičů autobusů ale i nákladních řidičů hodlá proto ČMKOS otevřít i na prosincovém jednání tripartity, uvedl Středula.
Odbory se protesty snaží prosadit vytvoření pracovní skupiny ve spolupráci s kraji a vládou, která by vypracovala jednotnou metodiku, podle níž by pak kraje vypisovaly soutěže na veřejnou autobusovou dopravu. V tendrech by pak mělo být jednou ze zásadních podmínek dodržování minimální mzdy pro řidiče. Odboráři požadují, aby přímo v zadání zakázek byla zakotvena nejnižší mzda řidičů v podobě 1,75násobku minimální mzdy. Odpovídá to 100 korunám na hodinu. Nárok řidičů na takové podmínky přímo v zadáních veřejných zakázek nedávno podpořil i premiér Bohuslav Sobotka.
Odborový svaz upozorňuje, že situace v dopravě je skutečně vážná. Firmám chybí tisíce řidičů. Dopravní obslužnost, stejně jako zásobování firem, obchodů, skladů, které jsou veřejností vnímány jako samozřejmost, ne může fungovat bez řidičů, a právě řidiči v dopravě už nadále nechtějí pracovat za současné nedůstojné mzdy. Aby vůbec uživili sebe a své rodiny, musí odpracovat mnoho přesčasových hodin. Jak u vedl Pomajbík, měsíčně se jedná v průměru kolem 300 přesčasových hodin.  
OSD
Z dnešní tiskové konfrence odborářů v dopravě. Zleva předseda ČMKOS Josef Středula, předseda OSD Luboš Pomajbík a tisková mluvčí ČMKOS Jana Kašparová.
kategorie: Aktuálně, esondy.cz
Komentáře k článku
:
:
:
MMWJA:

Aktuální číslo Sondy REVUE

 titul 6

Sondy REVUE 06/2016

prvnizpravy.cz

prvnizpravy.cz

27.06.2016 18:06

TVP: Berlín a Paříž připravují „evropský superstát" místo EU!

Polská státní televize TVP tvrdí, že Francie a Německo připravují projekt vytvořit „evropský superstát", který má nahradit Evropskou unii.
27.06.2016 18:05

Jakl: Ten striptýz eurohujerů v politice i v médiích stál za to

Krajinou po bitvě nese se kvílení. Kvikot, neschopnost přijmout novou realitu, zoufalé čekání na probuzení ze zlého snu. 
27.06.2016 18:05

Breedlove: Rusko je „existenciální hrozba" pro Spojené státy!

Bývalý velitel NATO v Evropě Philip Breedlove označil Rusko ze „existenční hrozbu" pro Spojené státy, jejich spojence a aby netroškařil, rovněž pro celý světový pořádek.
27.06.2016 18:04

Ukrajina musí od Ruska koupit elektřinu o třetinu dráž - vlastní vinou

Kyjev má problémy s elektřinou a plánuje požádat ruskou stranu o dodávky v režimu technické pomoci. Zároveň vyšlo najevo, že Ukrajina bude muset platit za elektřinu vyšší cenu, a vinu si za to nese sama, uvedl deník Kommersant.
Aktuální vtip
Předplatné Sondy REVUE

Paragrafy do kapsy exkluzivně

Vhodné pracovní příležitosti pro nezaměstnané

Sebeobrana zaměstnance

Náš Právní servis vás chrání v zaměstnání - adresa sondy@cmkos.cz

Ptali jste se - odpovídáme:

  • Pracovní volno na výkon odborové činnosti

    Jsem členem odborové organizace. Zajímalo by mě, jak se posuzuje doba strávená na schůzi této odborové organizace, když mám například směnu od 18.00 do 6.00 hod. a schůze odborů se koná od 14.00 do 17.00 hod...

Dolní navigace