Zpravodajství pro sebevědomé zaměstnance a firemní kulturu

Aktuálně

Odborový svaz dopravy vyhlásil stávkovou pohotovost

 Nízké mzdy vyhnaly od volantu tisíce řidičů

Odborový svaz dopravy (OSD) vyhlásil stávkovou pohotovost kvůli nízkým mzdám řidičů autobusů. Pokud se podmínky šoférů řídících linkové autobusy nezlepší, jsou odbory ochotné přijít s ostřejší podobou protestu včetně stávky. Na dnešní tiskové konferenci to dnes řekl předseda OSD Luboš Pomajbík. Poukázal na to, že krajské zakázky na provoz autobusových linek vyhrávají firmy, které cenu přepravy snižují na úkor mezd řidičů. Protest platí do odvolání.

 OSD trvale usiluje o zlepšení mzdových, pracovních a sociálních podmínek zaměstnanců v dopravě a vyhlášení stávkové pohotovosti věcně navazuje na memoranda odborových organizací Jablonecká výzva, Chrudimská výzva a Zlínská výzva, jako spontánních projevů nespokojenosti zaměstnanců v silniční dopravě osob i nákladu. 

"Řidič stráví na pracovišti i více než 300 hodin měsíčně při 72 až 85 korunách hrubého na hodinu. Více peněz dostávají i brigádníci v supermarketu, když vykládají ovoce do regálů. Počet přesčasových hodin, které řidiči slouží mimo jiné i proto, že je šoférů na trhu nedostatek, může s sebou nést zvýšené riziko nehod,“ řekl Pomajbík.
Za současných nerovných, dumpingových podmínek je pro odborový svaz nepřijatelné, aby se firmy, které zajišťují dopravní obslužnost jako veřejnou službu, zúčastňovaly výběrových řízení, kdy rozhodujícím kritériem je nejnižší nabízená cena. Především krajské úřady stanovují jízdní řády a vyhlašují výběrová řízení s důrazem na co nejnižší nabídkovou cenu. „Je potom zcela zřejmé, že při srovnatelných ostatních nákladech dopravních firem je jedinou možností, jak dosáhnout nejnižší ceny, ušetřit co nejvíce na mzdových nákladech. Proto ve výběrových řízeních uspějí firmy, kde jsou nejnižší mzdy. Smlouvy mezi firmami a zadavatelem znemožňují i vedení sociálního dialogu a vyjednávání ve firmách o mzdových podmínkách v kolektivních smlouvách,“ vysvětlil předseda Luboš Pomajbík.  
Na podporu nároků řidičů na stanovení minimální mzdy v krajských výběrových řízeních na provoz autobusových linech jsou odbory ochotné využít všech důraznějších forem protestu. Podle Pomajbíka může jít například o lokální stávku, která by ale mohla přerůst v rozsáhlejší formu protestu. Odbory by podle něj nevyhlašovaly stávkovou pohotovost, pokud by si nebyly jisté, že jsou schopné přistoupit i k těmto důraznějším akcím. Zároveň ale uvedl, že OSD preferuje řešení situace dohodou.
„Dalším problémem je skutečnost, že smlouvy na jednotlivá spojení se uzavírají na dobu pěti i deseti let. Cena práce řidičů je tak zafixovaná a není prostor ji v tomto období zvyšovat. Přestože není možné na takto dlouho dobu zafixovat ceny paliv nebo technologií, ceny mezd nyní zafixovat lze. Jejich výše navíc nestačí, aby se šoféři mohli slušně uživit,“ doplnil předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula.  Problematiku mezd řidičů autobusů ale i nákladních řidičů hodlá proto ČMKOS otevřít i na prosincovém jednání tripartity, uvedl Středula.
Odbory se protesty snaží prosadit vytvoření pracovní skupiny ve spolupráci s kraji a vládou, která by vypracovala jednotnou metodiku, podle níž by pak kraje vypisovaly soutěže na veřejnou autobusovou dopravu. V tendrech by pak mělo být jednou ze zásadních podmínek dodržování minimální mzdy pro řidiče. Odboráři požadují, aby přímo v zadání zakázek byla zakotvena nejnižší mzda řidičů v podobě 1,75násobku minimální mzdy. Odpovídá to 100 korunám na hodinu. Nárok řidičů na takové podmínky přímo v zadáních veřejných zakázek nedávno podpořil i premiér Bohuslav Sobotka.
Odborový svaz upozorňuje, že situace v dopravě je skutečně vážná. Firmám chybí tisíce řidičů. Dopravní obslužnost, stejně jako zásobování firem, obchodů, skladů, které jsou veřejností vnímány jako samozřejmost, ne může fungovat bez řidičů, a právě řidiči v dopravě už nadále nechtějí pracovat za současné nedůstojné mzdy. Aby vůbec uživili sebe a své rodiny, musí odpracovat mnoho přesčasových hodin. Jak u vedl Pomajbík, měsíčně se jedná v průměru kolem 300 přesčasových hodin.  
OSD
Z dnešní tiskové konfrence odborářů v dopravě. Zleva předseda ČMKOS Josef Středula, předseda OSD Luboš Pomajbík a tisková mluvčí ČMKOS Jana Kašparová.
kategorie: Aktuálně, esondy.cz
Komentáře k článku
:
:
:
IXTHM:

Aktuální číslo Sondy REVUE

Sondy REVUE 06/2017

Sondy REVUE 06/2017 

prvnizpravy.cz

prvnizpravy.cz

25.06.2017 19:05

WSWS: Jak Američané dosáhli v roce 1996 ​​vítězství Jelcina!

Vítězství Borise Jelcina vítězství v roce 1996 bylo zásluhou amerických politických poradců a osobně Billa Clintona, uvedl World Socialist Web Site ve svém poměrně rozsáhlém materiálu.
25.06.2017 19:04

Jaroslav Bašta: Už tu zase řádí protistátní živly

V poslední době se stále častěji po shlédnutí televizního pořadu či přečtení novinového titulku musím podívat do kalendáře, abych se ujistil, že jsem se neocitl zpátky v dobách mého mládí před čtyřiceti či padesáti lety. Píše v komentáři pro Prvnizpravy.cz Jaroslav Bašta.
25.06.2017 19:03

Veterán ruské rozvědky tvrdí, že NATO chtělo „rozparcelovat“ Rusko!

NATO prý plánovalo po rozpadu Sovětského svazu rozdělit Rusko na malé útvary, tyto dokumenty získala ruská tajná rozvědka získala a jsou údajně uložené v archivech národní rozvědky.
25.06.2017 19:02

WP: Bílý dům se postaví proti zákonu o protiruských sankcích!

Administrativa Donalda Trumpa má v úmyslu postavit se proti návrhu zákona o nových sankcích proti Rusku a Íránu, píše The Washington Post. Ale nejde tak ani o Rusko.
Předplatné

Paragrafy do kapsy exkluzivně

Vhodné pracovní příležitosti pro nezaměstnané

Sebeobrana zaměstnance

Náš Právní servis vás chrání v zaměstnání - adresa sondy@cmkos.cz

Ptali jste se - odpovídáme:

  • Pracovní volno na výkon odborové činnosti

    Jsem členem odborové organizace. Zajímalo by mě, jak se posuzuje doba strávená na schůzi této odborové organizace, když mám například směnu od 18.00 do 6.00 hod. a schůze odborů se koná od 14.00 do 17.00 hod...

Dolní navigace