• Zveřejněno: 08.08.2019
  • Autor: ČMKOS
 
Ministryně Schillerová směřuje k destrukci systému podpory stravování, odbory jsou zásadně proti
 
Údajný revoluční návrh ministryně financí Aleny Schillerové, prezentovaný v rozhovoru pro MF DNES, totiž zavést tzv. finanční paušál pro zaměstnance jako alternativu ke stravenkám, nepovažujeme za moudrý. Je to opakovaná snaha ministerstva financí bombardovat funkční, zavedený a oblíbený systém. Rád bych připomněl, že stravenky fungují jako alternativa tam, kde zaměstnavatel nemůže zřídit firemní kantýnu nebo jídelnu, ale zároveň je ochoten přispívat zaměstnancům na jídlo během pracovní doby.
 
Je v zájmu státu, aby se zaměstnanci v pracovní době stravovali, neboť v dlouhodobém měřítku má nepravidelná strava negativní dopad na zdraví člověka. Právě proto vznikla daňová podpora příspěvků na stravování.
 
Pokud by pro zmíněný finanční příspěvek mělo platit daňové zvýhodnění, stejně jako platí pro stravenky, pak stát bude logicky chtít prokázat, že takto vynaložené prostředky byly utraceny v souladu se zákonem. Nechápu potom, jak může paní ministryně hovořit o zmírnění administrativy, neboť zaměstnavatelé budou zahlceni účtenkami za jednotlivé obědy zaměstnanců pro případnou kontrolu finanční správy. Jestliže by stát toto nekontroloval, tak nedává smysl, aby cokoliv dotoval.
 
Obávám se, že paní ministryně nesměřuje k ničemu jinému než k celkovému zrušení podpory stravování, tedy včetně úplného zrušení stravenek. Argumentovat výší provize pro stravenkové společnosti je irelevantní, protože jde o záležitost svobodného trhu.
 
Považuji za nezdvořilé oznamovat takto zásadní plány bez projednání se sociálními partnery. Mohu ujistit, že odbory budou rozhodně bojovat za zachování stávajícího systému podpory stravování. Plán ministryně Schillerové není revoluční, naopak je destrukční a proti zájmu zaměstnanců.
 
V Praze, 8. 8. 2019
 
Stanovisko Unie zaměstnavatelských svazů ČR:
 
Tento způsob stravenkové revoluce zdá se být poněkud nešťastný
 
Ministerstvo financí ČR navrhuje „stravenkovou revoluci“. Z pohledu firem ale nepřináší nic dobrého. Překvapivé je také načasování na období dovolených a žádná diskuze se sociálními partnery, tedy zaměstnavateli a odbory.
 
Zaměstnavatelé nechápou, proč se ministerstvo financí snaží bořit systém zaměstnaneckého stravování, který funguje, jsou s tím spokojeni zaměstnanci i zaměstnavatelé a je pro stát fiskálně pozitivní. Funkce stravenek je klíčová k podpoře zdravého životního stylu zaměstnanců. Když dá firma zaměstnanci stravenky, tak mu tím vlastně každý den říká: „Zajdi si na oběd. Dej si přes poledne pauzu a pořádně se najez“. Pokud bychom tento jasně účelový nástroj nahradili hotovostí, zaměstnanci by už za pár dnů vůbec nevěděli, že nějaký příspěvek na stravování dostávají a postupně by na obědy přestávali chodit.
 
Ministerstvo financí také návrh obhajuje tím, že zjednoduší administrativu. K tomu snad jen jedna doplňující otázka: „Je jednodušší administrovat jeden systém, nebo dva?“
 
A neodpustím si ještě adresovat už poněkud ohraný argument o obrovských maržích a miliardových ziscích stravenkových firem. I kdyby byly marže stravenkových firem oněch 6% z každé stravenky (což nejsou), je to hodně? Každá firma musí z něčeho platit své náklady, mzdy zaměstnanců, rozvoj nových služeb, nájmy, investice, atd. A mít výnos v řádech jednotek procent opravdu není mnoho. Většina firem je má a musí mít mnohem vyšší, aby mohla existovat.
Bc. Vít Jásek, výkonný ředitel UZS ČR
 
Unie zaměstnavatelských svazů ČR je jedním z největších zaměstnavatelských svazů v České republice. Sdružuje a zastupuje 57 zaměstnavatelských svazů s bezmála 10.500 organizacemi a jejich téměř 730.000 zaměstnanci. Mezi všemi zaměstnavatelskými svazy má dominantní postavení v oblasti veřejných služeb a moderní energetiky. V oblasti veřejných služeb jsou to sektory školství, zdravotnictví, sociálních služeb, kultury a neziskových organizací. V oblasti moderní energetiky jsou to sektory obnovitelných zdrojů akumulace, kogenerace a chytrých sítí. V neposlední řadě Unie sdružuje významné organizace v sektorech finančních služeb, bankovnictví, průmyslu a veřejné správy.