• Zveřejněno: 07.06.2018
  • Autor: (Vyšlo v Sondy REVUE 6/2018)

Jsem velmi rád, že mohu v Sondách využít příležitosti a podělit se o zkušenosti, dodat inspiraci i odvahu všem, kteří ve firmách kolektivně vyjednávají. Zároveň bych chtěl poděkovat všem, kteří odborům ve Škodě Auto vyjadřovali solidaritu, drželi palce a následně gratulovali ke vpravdě historickému úspěchu.

Když sečteme dohromady vše, co Odbory KOVO v nové kolektivní smlouvě vyjednaly, od zvýšení mzdových tarifů přes růst osobního ohodnocení, navýšení příplatků za práci ve směnách, atypický směnný systém, jednorázové platby a prémie až po navýšení variabilního bonusu, porostou mzdy ve Škodě Auto v Mladé Boleslavi a Vrchlabí o více než 20 procent, v Kvasinách na Rychnovsku dokonce o zhruba 30 procent. Jde o největší růst mezd ve Škodě od spojení s Volkswagenem a já jsem spokojen, že díky úsilí a vlivu naší odborové organizace se mzdy v prestižní automobilce v Čechách pomalu začínají dostávat na prestižní úroveň. V kontrastu s výsledkem, který jsme dohodli, si neodpustím uvést, jaká byla původní nabídka: růst mzdových tarifů o pouhá čtyři procenta a zavedení osmnáctisměnného systému až na pět let! A to prosím nešlo o vtip. Škoda jako výrobce automobilů neustále získává zlatou medaili. Měli by se zaměstnanci spokojit s platy za bramborovou medaili? To pro nás bylo nepřijatelné. Produktivita zaměstnanců Škody je srovnatelná s produktivitou zaměstnanců VW - u nás je kvůli delšímu pracovnímu týdnu pravděpodobně o něco vyšší. A i když jsme s výsledkem spokojeni, stále si uvědomujeme, že se pohybujeme v úrovni německé minimální mzdy. Uvědomujeme si také, jak propastný je rozdíl mezd mezi východními zeměmi EU a Západem. Role odborů v bourání této pomyslné mzdové opony je veliká a myslím, že ji společnost ještě dostatečně nedoceňuje. Chtěl bych velmi poděkovat redakci Sondy Revue, co pro informovanost v této oblasti dělá. Pro mě osobně analytické a odborné články, mezinárodní srovnání a právní servis byly při našem vyjednávání velmi cenné a moc nám v mnohém pomohly.

Jaroslav Povšík, předseda podnikové rady Odbory KOVO, Škoda Auto