Výstavba vodních děl podpoří vznik desítek tisíc pracovních míst
"O prospěšnosti vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe jsme přesvědčeni," říká předseda OS dopravy Luboš Pomajbík. V posledních deseti letech se v České republice velice intenzivně diskutuje o potřebě vybudovat vodní koridor Dunaj-Odra-Labe (DOL). Jde o unikátní projekt, který by propojil vodní soustavy těchto tří řek a umožnil tak vodní dopravu zboží, ale i lidí, do Severního, Baltského a Černého moře. Evropy.
*Váš odborový svaz dopravy podporuje výstavbu vodního koridoru. Proč?
Pokud jde o koridor DOL, umíte si představit, že až bude za 35 - 40 let vodní koridor stát, kolik zboží i lidí se navzájem, mezi těmito třemi moři, přepraví. Vždyť v současné době je transfer zboží ze Skandinávie do oblasti Balkánu a do Turecka možný jen automobilovou a železniční dopravou. Nehledě na to, že v případě lodní dopravy, tak lodě, když vozí těžké náklady, musejí Evropu obeplouvat přes Atlantik a Středozemní moře. Zájem o tento způsob dopravy prostřednictvím těchto tří řek určitě bude. Bude to dáno i tím, že po řece se vozí především takové zboží, jako jsou velké strojní či hutní celky. Dále jsou to náklady, jako je mouka, sůl, písek apod. Právě v tom spočívá výhoda vodní cesty, která je navíc i ekologická.
Navíc, autoři projektu počítají s tím, že společně s výstavbou vodního koridoru na řadě vhodných míst vzniknou i logistická centra. Příkladem je zde Průmyslové a logistické centrum Lovosice, jehož význam spočívá v tom, že se navzájem propojí vodní, železniční i automobilová doprava zboží. Takže, tyto tři druhy dopravy si nebudou konkurovat, ale budou se doplňovat. Navíc výstavba a provoz Labské vodní cesty, a především DOL, bude znamenat nové pracovní příležitosti pro desítky tisíc občanů v daných regionech. Nejen v odvětví stavebnictví a dopravy, ale odvětvích souvisejících s rekreacemi, turismem, hotelnictvím. Prostě efekty této stavby vnímáme jako jednoznačně pozitivní pro řadu odvětví, pro obyvatele, pro ekonomiku i pro krajinu.
Svoji roli hraje i to, že v České republice chybí na 10.000 řidičů nákladní a autobusové dopravy. Zatím nemáme možnost je odněkud získat. Od železničních odborářů zase vím, že kapacita železničních tratí je natolik přetížena, že je to další důvod pro výstavbu koridoru...