• Zveřejněno: 03.11.2018

I ve směnném režimu jde skloubit práce s rodinou, důležitý je přístup zaměstnavatele   

Work-life balance, tedy rovnováha mezi pracovním a osobním životem, je v současné době pro uchazeče o zaměstnání jedním z rozhodujících kritérií. Firmy proto mění svůj postoj a přicházejí na to, že individuální přístup, větší volnost a vycházení vstříc požadavkům, je způsob, jak si stávající zaměstnance udržet, nebo přilákat nové.

Rodina velká

Vzhledem k rekordně nízké nezaměstnanosti mají nyní lidé velkou šanci získat lepší práci a jsou proto více než kdy dříve ochotní změnit zaměstnavatele. Při hledání nového zaměstnání se pro ně stává prioritou nabídka nefinančních benefitů. Silnou konkurenci v získávání nebo udržení těch nejlepších pracovníků si uvědomují i společnosti. Hledají proto způsoby, jak své zaměstnance motivovat a poskytnout jim takové pracovní prostředí a podmínky, které by jim umožnily kromě práce věnovat se i svým koníčkům nebo trávit čas s rodinou a přáteli.

Přestože ve firmách fungujících ve směnném režimu je možnost poskytnout pracovníkům časovou flexibilitu o něco náročnější, i zde již existují prověřená řešení.  Práce na směny se většinou velmi obtížně kombinuje se soukromým životem. Mnoho lidí pracujících ve směnném provozu se tak potýká se sociálními problémy a kvůli špatně nastaveným směnám má často narušený vztah s rodinou. I když flexibilní formy práce a jiné nástroje podporující work-life balance v naší pracovní kultuře ještě nejsou zcela běžné, mnoho společností již pochopilo, že bez této podpory mohou o zaměstnance brzy přijít.

 „V nedávné minulosti, když jsme doporučovali vedoucím směnných provozů zabývat se zdravotními a sociálními aspekty svých pracovníků, nás nebrali vážně.  Současná složitá situace na trhu práce, způsobená historicky nízkou mírou nezaměstnanosti, musela tento přístup však výrazně změnit. Je zřetelný nástup trendu individuálního přístupu k zaměstnancům, orientace na flexibilitu a work-life balance. Jsem si jistý, že takové trendy se budou určitě prosazovat stále více,“ dodává Nunzio Totaro, ředitel společnosti Déhora v České republice.

Firma Déhora radí společnostem fungujícím ve směnném provozu, jak uspokojit požadavky zaměstnanců, aby netrpěl jejich osobní život, a přesto odváděli kvalitní práci a nebyl nijak narušen provoz firmy. Mimo jiné nabízí i koncept tzv. samoplánování v rámci kterého mají zaměstnanci možnost zasahovat do rozvrhu svých směn a volit si je podle svých osobních potřeb, ať už fyzických, nebo sociálních. Zaměstnanci si tak mohou lépe organizovat svůj volný čas a přizpůsobit se potřebám rodiny, což ocení především rodiče, kteří se musí starat o děti a domácnost.   

„Chcete-li být uznáván jako dobrý zaměstnavatel, musíte při vytváření pracovního plánu brát ohledy na své zaměstnance. Pokud jim projevíte důvěru a dáte jim při plánování pracovní doby svobodu, přispějete tím i ke kvalitě jejich volného času. Zaměstnanci to ocení a projeví se to na přístupu k pracovním povinnostem,“ říká Roman Urban, konzultant v české pobočce Déhory.

Podle mnoha průzkumů provedených u klientů Déhory je zřejmé, že umožnění samoplánování přináší výhody oběma stranám. Pro firmy tento krok znamená především cestu, jak si udržet kvalitní zaměstnance a pověst atraktivního zaměstnavatele. Navíc zkušenosti Déhory potvrzují, že pokud zaměstnavatel vychází svým podřízeným vstříc, jsou pak mnohem efektivnější a výkonnější a roste tak i produktivita firmy. Samoplánování pomáhá zaměstnancům zůstat společensky i fyzicky zdraví, protože si sami rozhodují o svém pracovním i volném čase a necítí se být prací omezováni. Samoplánování se samozřejmě řídí určitými pravidly.  Zaměstnavatel stanovuje, co je potřeba zvládnout, a zaměstnanci sami rozhodují o tom, kdo a kdy to udělá. Přitom není důležité, zda se jedná o směny ve výrobě nebo služby zdravotnického personálu či IT firem.

 Samoplánování z pohledu firmy:

  • Zvýšená produktivita
  • Pokles absence
  • Méně přesčasových hodin
  • Udržitelná zaměstnatelnost
  • Zatraktivnění zaměstnavatele na konkurenčním trhu práce
  • Zvýšená operativní flexibilita

Samoplánování z pohledu zaměstnance:

  • Lepší rovnováha mezi pracovním a osobním životem
  • Odpovídající způsob odpočinku dle individuální potřeby zaměstnance
  • Větší motivace a pocit štěstí
  • Směny nastavené podle vlastních biologických hodin (fyzických možností)
  • Více možností k plánování dovolené
  • Větší vliv na organizaci svého času

O společnosti Déhora

Mezinárodní poradenská skupina Déhora je největší evropská společnost zabývající se plánováním a řízením pracovních sil ve společnostech se směnným režimem.