• Zveřejněno: 12.12.2018
  • Autor: (ac)

Nábory jsou však proti jiným letům stále nadprůměrné

Zaměstnavatelé v České republice hlásí pro první čtvrtletí 2019 nižší náborové plány, ve srovnání s předchozími lety jsou ale nadprůměrné. Čtyři procenta zaměstnavatelů očekávají nárůst počtu pracovních sil, dvě procenta naopak jejich snížení a celých 92 % zaměstnavatelů nepředpokládají žádné změny.

Vyplývá to z výsledků průzkumu "ManpowerGroup Index trhu práce" pro první čtvrtletí roku 2019. "Na základě těchto údajů vykazuje Čistý index trhu práce pro Českou republiku pro první čtvrtletí 2019 hodnotu +2 % a 4 % po sezónním očištění," uvedla generální ředitelka ManpowerGroup ČR Jaroslava Rezlerová.

Human resources

"V lednu očekáváme nejvyšší nezaměstnanost v roce, ale to neznamená, že přijde nějaké hromadné propouštění. Jedná se především o pohyb sezónních pracovníků a částečně i administrativní důvody, jako je konec smluv na dobu určitou a ukončování živností," dodala.

Optimističtější jsou malé a střední podniky, ty velké nad 250 zaměstnanců mají optimismu méně. V současné době 31 % velkých firem plánuje pokračovat v náborech a 6 % bude snižovat počty zaměstnanců.

Zvyšování počtu zaměstnanců předpovídá šest z deseti odvětví. Nejvíc ve stavebnictví (Čistý index trhu práce +11 %) dále ve výrobě a rozvodu elektřiny, plynu a vody (Index +9 %). Nejpesimističtěji to vypadá v zemědělství, myslivosti, lesnictví a rybolovu (Index -8 %), ubytování a stravování (Indexem - 4 %).

ManpowerGroup provedla též průzkum s dotazem položeným téměř osmnácti tisíc lidem ve věku 18-65 let napříč čtyřiadvaceti různými trhy práce po celém světě: "Jaký je dopad špatné zkušenosti uchazeče o zaměstnání na jeho nákupní chování? Co konkrétně uchazečům během náborového procesu vadí a jaký to má dopad na značku firmy?"

Z průzkumů vyplývá, že pozitivní zkušenost při hledání práce má příznivý vliv na tendenci jednotlivce nakupovat produkty nebo využívat služby dané firmy a spokojení zákazníci mají větší tendenci chtít v této firmě pracovat. Z průzkumu vyplývá i to, že více než polovina kandidátů (54 % celosvětově a 51 % v ČR) říká, že je negativní zkušenost z výběrového řízení do budoucna odradí od koupě produktu nebo využití služby dané firmy.