• Zveřejněno: 14.12.2018
  • Autor: Evžen Staněk

Zaměstnavatelé hledají různá řešení, přicházejí s novými nabíkami

Českým firmám chybí na 440 tisíc zaměstnanců a nezaměstnaných je nejméně v historii. Statistika z trhu práce dokonce překonala očekávání analytiků a prolomila nový rekord. Podíl nezaměstnaných se totiž v říjnu tohoto roku snížil proti předchozímu měsíci o dvě desetiny na 2,8 procenta. Předpokládá se, že nezaměstnanost ještě letos mírně poklesne, nicméně na přelomu roku se opět vrátí nad úroveň tří procent. Půjde zřejmě o sezónní pohyby, které již nelze přeceňovat. Podle názorů některých odborníků už toto číslo v podstatě nemá kam dál klesat. Zaměstnavatelům nezbývá než hledat „skryté rezervy“ na trhu práce. Cílí přitom i na domácí skupiny potenciálních zaměstnanců, které dříve zůstávaly spíše stranou jejich zájmu, například na matky malých dětí, studenty i lidi před důchodem. Mimořádná situace na trhu mění nejen nabídku podniků a organizací, ale i požadavky zaměstnanců, a to vše ovlivňuje podnikovou kulturu.

Bagr

Více peněz i více vzdělávání

Zaměstnavatelé jsou nuceni hledat různá řešení. Často se například pokoušejí přetahovat si zaměstnance vzájemně mezi sebou. Většina společností v ČR je údajně připravena nabídnout až o 15 % vyšší mzdy, aby zamezila fluktuaci, udržela své klíčové lidi a získala nové. Růstu mezd jsou nejotevřenější firmy z výrobního a zpracovatelského průmyslu. Vyplývá to z průzkumu personálně poradenské společnosti Randstad. Podle průzkumu společnosti ManpowerGroup se pak více než polovina společností snaží čelit nedostatku lidí s potřebnou kvalifikací rozvojem a vzděláváním stávajících zaměstnanců. Téměř polovina firem začala přehodnocovat své požadavky, týkající se vzdělání nebo zkušeností na danou pracovní pozici. Zhruba polovina firem také nabírá zaměstnance ve věku nad 50 let, takže se této skupině, která patřila mezi nejvíce ohrožené důsledky nezaměstnanosti, opět otevírají nové možnosti. Kromě zmenšení pracovní zátěže, zkrácení pracovní doby a zvýšení platu jsou zaměstnavatelé více ochotni poskytovat jim i výhody dříve určené pro mladší a perspektivnější zaměstnance, jako jsou třeba interní rekvalifikace nebo školení pro práci s počítačem.

Pouze 18 % respondentů je schopno najít nového pracovníka za kratší dobu než za jeden měsíc, většina firem musí trávit hledáním lidí více času. Téměř dvě třetiny firem hledají nového zaměstnance 1 až 3 měsíce, zbytek dokonce déle. Nejefektivnějším způsobem hledání nových lidí je podle zaměstnavatelů doporučení od stávajících zaměstnanců. Firmy své lidi k doporučení nových kolegů velmi často motivují také finančně.

Firmy lákají na flexibilní pracovní úvazky

Dalším důležitým trendem jsou snahy o zavedení alternativních pracovních modelů, zejména zkrácené úvazky. „Na nabídky zkrácených úvazků reaguje v průměru o třetinu více zájemců,“ uvádí Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz...

Celý článek naleznete v magazínu Sondy Revue č. 12/2018. 

Pro časopis Sondy Revue klikněte na ikonku níže: Logo Sondy